Académie de Toulouse
Liste de discussions en philosophie
Responsable du site:
Jean-Jacques Delfour
j.jacques.delfour@ac-toulouse.fr


Sont recensées ici quelques listes seulement parmi toutes celles qui existent.
 
Antisophia
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Hopos-L
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Philoliste
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E-metis

--- Création d'une liste de diffusion et de discussion des étudiants, doctorants, enseignants chercheurs et professeurs en philosophie : e-metis, hébergée par l'université Paris 1 Panthéon-Sorbonne. Cette liste est destinée à centraliser toutes les informations qui intéressent les philosophes : séminaires, journées d'études et colloques, parutions, appels à communications et à contributions, postes ouverts au concours, bourses nationales et internationales, annonces diverses, appels ou tribunes. Elle peut également constituer un espace de discussions et d'échanges, dans les limites définies par la net-étiquette. Il s'agit d'un outil facile d'utilisation, accessible au plus grand nombre, qui vise à favoriser la communication et la solidarité entre les différents acteurs et actrices de notre discipline. Inscription. Responsable : Elsa Dorlin Maitre de conferences UFR de philosophie Universite Paris 1 Pantheon Sorbonne 17 rue de la Sorbonne 75005 PARIS.
 
 




 
Antisophia
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Liste sélective de discussion philosophique. Charte.

1/ Platon donne le nom de "sophia" au savoir qui a cours dans la caverne (516c); manière de dire aussi qu'il y a de la philosophie là où le savoir cesse, avoue sa vacuité. Si la philosophie était sagesse, elle ne pourrait pas être en même temps recherche. Antisophia, c'est l'antisophistique, au sens de la défiance à l'égard du savoir: la position humble et acharnée de celui qui ne croit pas que la pensée s'achève dans le savoir, mais qu'elle existe dans la recherche.
    C'est une liste de "discussion" au sens de travail collectif ou semi-collectif (et libre).
    L'objectif de cette liste est de travailler, soit sur le mode de l'explication et du commentaire (cursif ou non) des textes de la tradition (sur le mode du séminaire), soit sur celui de la proposition de texte à la réflexion des membres de la liste. Bien sûr, est possible la diffusion de notes de lecture, de textes, de traductions, et d'informations philosophiques (parutions, colloques, appels de textes pour des revues). Les membres de la liste s'engagent à ne pas diffuser ce qui circule sur la liste sans l'accord explicite des "auteurs".
    Il s'agit aussi d'un lieu de croisement des professeurs de l'enseignement secondaire et des professeurs de l'enseignement supérieur.

2/ Sont exclues toutes discussions sur les conditions professionnelles de l'enseignement philosophique, sur les programmes et leur réforme, sur les élèves, sur les statuts administratifs, sur les syndicats, les associations. Pas de pétitions.

3/ Sont attendues, de la part des membres d'Antisophia, discrétion, loyauté, rigueur, passion de la recherche, absence de pathologie aux effets zététiques négatifs, humilité, enfin générosité. Que ceux qui cherchent à diffuser une idéologie, à promouvoir une cause politique, à régler des comptes, à se plaindre, à se soigner, à s'amuser, passent leur chemin.
    Pratiquement, les messages doivent être aussi corrects que possible: clairs, titrés précisément, utiles et dépourvus d'acrimonie.


Charte:
ANTISOPHIA, lieu retiré et éclairé de philosophie. Recherche. Rigueur. Générosité. Discrétion. Liberté.
Modes:
- Séminaire: explication et commentaire (cursif ou non) des textes de la tradition.
- Ouvroir de lecture: proposition de texte à la réflexion des membres de la liste.
- Diffusion: notes de lecture, textes, traductions, informations philosophiques (parutions, colloques, appels de textes pour des revues).
Règles:
- Engagement de ne pas diffuser ce qui circule sur la liste sans l'accord explicite des "auteurs".
- Exclusion de toutes discussions sur les conditions professionnelles de l'enseignement philosophique, sur les programmes, sur les élèves, sur les statuts administratifs, sur les syndicats, les associations. Exclusion des pétitions.
- Les messages doivent être aussi corrects que possible: clairs, titrés précisément, utiles. Les messages ne sont pas «modérés».
- Polémique possible mais avec noblesse.
- Respect des règles juridiques et morales basiques.
 

Page d'accueil d'Antisophia et accès pour inscription.
 
 




 
History of Philosophy
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This list is devoted to the History of Philosophy. This list provides a forum for scholarly discussion of issues in the History of European Philosophy from 1600 to 1900. Scholars are invited to contribute notes and queries on a wide variety of issues concerning biography, bibliography, and interpretation.

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List Netiquette
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Here are some guidelines for this list
- Do NOT send attachments to this list. Many people who do not use the same email program or word-processor software as you will have problems reading your attachments.
- If you have a promotional message, such as a conference announcement, a job advert or details of a training course, please
send it to the listowner
- Keep your message short and on-topic, and use a meaningful subject line. If you do this people are more likely to read it.
- When replying to a message, quote part of the original message, so people can understand the context. But you don't have to quote the entire message.

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Send an email to mailbase@mailbase.ac.uk with the message:
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To join this list (you may want to pass this information on to other people), please send a message to mailbase@mailbase.ac.uk with this message:
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You can contact the listowner by sending a message to listname-request@mailbase.ac.uk
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Philoliste
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Informations disponibles sur le site de la liste:  http://philoliste.online.fr/index.php.
 
 
 




 
Register
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Register ist eine Initiative am Institut für Philosophie der Universität Wien und ist nicht dazu gedacht, philosophische Themen ausführlich zu diskutieren. In erster Linie möchte sie am Netz arbeitenden Philosophinnen und Philosophen ein Mittel in die Hand geben, die neuen Möglichkeiten der Telekommunikation für ihre Disziplin zu nützen. Die Liste ist im Hypertextformat archiviert, siehe dazu die Infoseite.

http://philo.at/mailman/listinfo/register
 
 
 
 




 
The PHILOS-L  list (Philosophy in Europe)
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Liste de discussion en langue anglaise et consacrée à la philosophie en Europe (depuis juin 1989).
Pour les détails et caractéristiques de cette liste, voir: La contribution de Stephen Clark à la philosophie sur internet  (en français).
Archives of PHILOS-L@LISTSERV.LIV.AC.UK
S'incrire à cette liste.
Le site de Stephen Clark site très riche et constamment actualisé.
 
 
 
 
 




 
PHILOSOP
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PHILOSOP is a "LIST" which runs on the Unversity Computing Services machines at The University of Southwestern Louisiana, in Lafayette, Louisiana, USA.

WHAT PHILOSOP IS FOR:

     (1) Any message you send to PHILOSOP@USL.edu (this is known as the "list address") will be distributed to
all subscribers. We refer, perhaps idiosyncratically, to such a message as a "broadcast".

     (2) You can use PHILOSOP as a file storage and retrieval locale, in theory. However, in practice this
feature has not been implemented as yet at the current location.

     There are the "owners" of the list, as mailing list terminology would have it. Owners have certain powers and certain custodial functions that, perforce, must be discharged. The aim is to do this in support of what is conceived to be the purpose of PHILOSOP:

     To provide an easy, informal, and _fast_, way for people interested in academic Philosophy to exchange anything relevant that _can_ be exchanged _via_ this medium, and, taking that as given, to keep reasonably large the ratio of utility to volume.

     By _academic_ Philosophy (or, anyway, its expression in the word) we mean, approximately, the kind of  professional writing that is done by people studying (beyond the elementary level), or teaching, in university philosophy departments. Texts satisfying that criterion might be of many different kinds: work in progress, comments thereon, advertisements for
conferences, newsletters, journals, or associations... job postings, announcements of other mailing lists....

     Our concern for the ratio of utility to volume is fairly easy to motivate. PHILOSOP is a broad church: most of the time most of its offerings are of slight interest to most of the flock. We have to strive to ensure that not too often are too many burdened with too much of these. To that end, these remarks:

     When one has a text to go to PHILOSOP, it's worth pausing to consider whether it should be broadcast or whether it would be better to mearly announce theavailability of the text and then distribute it to intersted individuals by having them contact you and directly mailing a copy to them, making it avaliable by anonymous ftp, WWW page and so on. The longer the text the more likely the latter is the correct choice.

Istvan S. N. Berkeley
(PHILOSOP Moderator)
The Department of Philosophy     E-mail: istvan@usl.edu
The University of Southwestern Louisiana
P.O. Box 43770
Lafayette, LA 70504-3770  Tel: +1 318 482-6807
USA     Fax: +1 318 482-6809
 




 
HOPOS-L mailing list
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HOPOS-L mailing list  (A Forum for Discussion of   the  History   of  the   Philosophy  of   Science)  by   Don  Howard

Contact: Don.A.Howard.43@ND.EDU
 




 
Sloterdijk Mailing-Liste
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http://www.egroups.com/group/Sloterdijk

"Peter Sloterdijk is probably the foremost German thinker today, and certainly the most controversial. He examines the modern human condition by engaging in actual discussions e.g., on genetic engineering, mass media, and the unification of Europe. On the other hand however, he tries to clarify the world we have ended up in, by reflecting on such seemingly
unrelated topics like medieval gnosis, the history of enlightment, and the pitfalls of autobiographic writing.

Sloterdijk is well-known for his satiric Nietzschean aphorisms and statements, while he is also strongly inspired by Heidegger. There he finds a language to describe the undercurrents of modern thinking and society without falling into metaphysics or nihilism. To delve up the fundaments of modernity and post-modernity Sloterdijk descends into older times and far-away places, whose glitter however still seems to link to our time. In his descriptions and elaborations of these older ideas, Sloterdijk's writings remind of Foucault's because of his distanced but still passionate style. Like Foucault, Sloterdijk's works are also motivated by the critical impulse, which is best exemplified in his well-known book "Critique of Cynical Reason".

Sloterdijk has shown that humor and earnest may well go hand in hand in modern philosophy. This group aims to reflect this co-existence of relativism and passion. Therefore all practical information, (re)-citations, discussions, questions and presentations of conceptions of Sloterdijk's works are welcome. Attention may also be drawn to parts of Sloterdijk's
books you think that are particularly revealing or to relations of Sloterdijk's works to other authors like Nietzsche, Heidegger, Foucault, or other older or more modern thinkers. Finally all Sloterdijkian analyses of phenomena in the popular culture, Zeitgeist, and the human condition are very welcome.

Postings in all languages are welcome."
++++++++++++++++++++++++++

Fur weitere Informationen und Anmeldung, siehe
http://www.egroups.com/group/Sloterdijk
 

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